Fokusera på IT för att utveckla ditt musikföretag
Om du har ett företag inom musik är det viktigt att din sajt och IT fungerar perfekt, både för att det ska gå lätt att jobba och för att besökare på din sajt inte ska uppleva några problem. Genom att anlita en IT-konsult kan du både få hjälp med att utveckla sajten, er interna IT-struktur samt att alla delar på sajten fungerar optimalt. Det spelar ingen roll hur musikalisk och kreativ du är om dina besökare inte kan upptäcka det på din hemsida eller om IT-strukturen krånglar.
Utveckla din IT
Idag finns det stora möjligheter att försörja sig som musiker. Det är få som kan resa jorden runt och ha konserter, och inte så många kan försörja sig på spelningar i Sverige, men internet har skapat nya möjligheter. Världen över finns det musiker som kombinerar Youtube, egen musikplattform (musikskola), arrangemang och spelningar. Du kan som musiker nå ut till hela världen och erbjuda dina olika tjänster; både musikaliska och tekniska. På internet använder du som musiker olika program och plattformar och det är viktigt att allt fungerar som det ska – både internt och externt. För att utvecklas som företag behöver du satsa på din IT-struktur, på att sidorna fungerar, att programmen harmoniserar etc. Det ska gå snabbt och enkelt för dina kunder att gå in på dina sajter och använda de olika tjänsterna. Anlita Beetroot som ditt IT-konsultbolag: specialiserade experter på plats i Stockholm. Du väljer själv om din IT-specialist ska arbeta hos er eller sköta allt från deras kontor.
Bygg upp musikföretaget på rätt sätt
Det tar tid att bygga upp ett musikföretag på internet. Ofta kräver det att du får en hit om du spelar och sjunger själv. Men det går. Som svensk måste du också vända dig till en internationell publik, särskilt om du vill sjunga själv. Det finns många tjänster att erbjuda: lärare, redigering, skapa musikvideor, intros och outros, skapa arrangemang att sälja eller vara sångpedagog.
Om du håller på att bygga upp ditt företag är det smart om du beslutar dig för att satsa på en särskild nisch eller att varje sajt/Youtubekanal har egen nisch. Det underlättar för att få besökare. Om du både kan redigera musikfilmer, undervisa i sång och piano samt skriva musik och sälja kan det vara svårt att kombinera allt på en sajt. I alla fall i början. När du byggt upp ditt varumärke, så att tusentals personer vet vem du är, gärna lyssnar/tittar på dina Youtubefilmer och anlitar dig som lärare, kan det vara lättare att också börja erbjuda andra tjänster. Om du försöker göra allt finns det en risk att du blir för splittrad. När en person går in på din sajt för att till exempel ta pianolektioner måste det finnas 50 pianolektioner, inte 5 lektioner samt 10 artiklar om att skapa musikvideor. Då kommer personer som letar efter bra plattformar för pianolektioner att uppfatta att sajten handlar om musikvideor, medan personer som är intresserade av dina tjänster kring musikvideor kommer att tycka att du har för lite material. Satsa på en nich per sida och skapa mycket material. Efter flera år, och med mycket material, kan du sätta samman sidorna. Se också till att alla dina sajter fungerar IT-tekniskt optimalt, så att det alltid blir en bra kundupplevelse.