Navigation Menu+

Marshmello

Posted on nov 10, 2018

Vissa ger sig in i musikbranschen för att söka ära och berömmelse men att bli berömd och kändis har sina nackdelar såväl som fördelar. Det lockar inte alla. Vissa håller sig hellre borta från rampljuset så gott det går. En sådan artist är den anonyma producenten och DJ:n marshmello som uppträder i en väldigt annorlunda och passande utstyrsel. Han klär ut sig till en marshmallow helt enkelt. Med en vit hjälm, två stora svarta ditmålade ögon och ett leende som är svårt att inte älska blir ansiktet för kostymen något alldeles extra.

Marshmello har tagit musikindustrin med en riktig stormvind som svept in över hela industrin och blivit en av de dance-producenter som har tagit kliv mot toppen i allra snabbast takt. Marshmello har gått hem i olika delar av välden och både barn och vuxna tycker om Marshmellos musik. Över två miljarder strömningar är inte något som man viftar bort utan succén är ett faktum. Marshmello har även gjort över 300 utsålda spelningar världen över vilket har gjort att Marshmellos karriär har flugit iväg likt en riktig katapult. En av de låtar som bidrog till att ge katapultfärden mest fart är den officiella remixen på Justin Biebers och JAck U:s världsomspännande hitlåt “Where are U now” och den remixen har inneburit över 2 miljoner spelningar på Spotify på under ett halvår.

Den maskerade marshmellowliknande producenten Marshmellos fösta album, debuten Joytime, har gett en topp fem – placering på den viktiga amerikanska listan Billboards lista över dance/electronic – album och med spåret Alone har framgångarna ökat i intensitet. Med över 110 miljoner uppspelningar på Spotify och 800 miljoner visningar av den officiella musikvideon och låten så nådde den platina på endast ett enda år. Men trots framgångarna så behåller Marshmello masken på. Under masken finns ett lager av mystiska identiteter och frågan är vem som egentligen finns dold bakom masken. Men man behöver inte direkt fundera två gånger på om Marshmellos snabba intåg i electronicamusikens sfär lär leda till en publik som suktar efter ännu mer.

Marshmello tar framgångarna med ro trots att han har tjänat gott om pengar och knappast behöver hitta flera lån utan UC eller besöka en pantbank och lösa in en basförstärkare.

“Jag vill endast göra kvalitetsmusik”, säger Marshmello.

“Det betyder inte att ni behöver veta vem jag är.”

Nu är en ny låt aktuell. Ett samarbete mellan Marshmello och gruppen Bastille har resulterat i låten Happier som finns på ett album med samma namn, Happier. Skivbolaget som ger ut skivan heter Astalwerks. Det går givetvis att lyssna mer på låten genom de vanliga kanalerna, som Spotify, Deezer eller Youtube. Har man tur kanske man råkar slå på radion när låten spelas, och störst chans att höra den har man nog på P3 i Sveriges radio. I skrivande stund har Happier fått 63 miljoner visningar på Youtube för musikvideon och 82 miljoner visningar för lyricsvideon (som har funnits ute längre), alltså bortåt 150 miljoner på endast Youtube totalt. Happier är inte direkt en dance / electronic-låt utan mer poppig r n b med lite rapinfluenser, men Mashmellos ursprung i dancemusiken hörs lite i refrängen.